21 Feb

ماستوییدکتومی

ماستوییدکتومی یک نوع جراحی گوش است که به منظور حذف ترشحات ماستویید و بهبود شنوایی انجام می گیرد.

گوش یک اندام شنیداری است و از سه قسمت گوش بیرونی، گوش میانی و گوش درونی تشکیل شده است.

یکی از عواملی که سلامت گوش را تهدید می کند، اختلال در ماستوییدیت می باشد.

ماستویید استخوانی است که در قسمت پشت مجرای گوش خارجی قرار دارد که از زائده ماستویید، حفره ماستویید و سلول های هوایی ماستویید تشکیل می شود.

این سلول ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فضای گوش میانی در ارتباط هستند به همین خاطر این اختلال به دنبال عفونت گوش میانی به وجود خواهد آمد.

کاندیدای انجام عمل ماستوییدکتومی

افرادی هستند که دارای عفونت مزمن گوش میانی و سوراخی پرده گوش هستند و با درمان های طبی بهبود نیافته اند.

در این صورت عفونت و بافت خورنده ای به نام کلستاتوم تشکیل می گردد که باید از طریق جراحی برداشته شود.

ماستوییدکتومی

علائم ابتلا به ماستوییدکتومی

• خارج شدن چرک از گوش
  • درد یا ناراحتی گوش
  • داشتن تب بالا یا افزایش ناگهانی دمای بدن
  • سردرد های مزمن
  • افت شنوایی
  • قرمزی روی گوش یا در پشت گوش
  • ورم پشت گوش

هدف از عمل ماستوییدکتومی

برداشتن کلستاتوم یا کیست گوش و دستیابی به استخوان های گوش بیمار و ازبین بردن عفونت گوش میانی و ایجاد گوش خشک و سالم می باشد.

عفونت ماستویید باید در اسرع وقت درمان شود زیرا می تواند بقیه مناطق را نیز آلوده کند.

بعد از مشاهده یک یا چندین مورد از عوامل فوق به پزشک مراجعه نمایید تا تحت معاینه قرار گیرید تا پزشک میزان و شدن عفونت و روش درمان را تعیین نماید.

عملکرد ماستوییدکتومی

این عمل جراحی گوش تحت بیهوشی عمومی و از طریق یک برش در پشت گوش ایجاد می گردد.

سپس استخوان آلوده و بافت کلستاتوم تراشیده می شود تا عفونت مزمن گوش ریشه کن گردد.

دکتر شهریار نظری – متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی زیبایی بینیجراحی گوش